Szukaj, Burz, Buduj czyli SBB

c3234-307926Śląscy Giganci Bluesowi powrócili na scenę równie majestatycznie, jak monarcha do swojej ojczyzny po długiej absencji. SBB zdecydowali o reaktywacji, ku wielkiej uciesze fanów licznie oblegających sale koncertowe. Największym atutem jest fakt, iż formacja występuje w swoim pierwotnym, trzyosobowym składzie – tym samym, jaki rozpoczął działalność w 1971 roku jako Silesian Blues Band.

Listopad 1979. W warszawskiej Sali Kongresowej ma miejsce kolejna edycja muzycznego festiwalu Jazz Jamboree ’79. Znana przeważnie z odbywających się w niej zjazdów PZPR aula przy Pałacu Kultury i Nauki w żadnym razie nie przypomina siedziby czerwonych. Audytorium młodych pasjonatów wypełniających po brzegi rzędy bordowych foteli obserwuje wejście czterech muzyków na scenę. Bacząc od strony lewej – za monumentalnym zestawem klawiszy i syntezatorów swoje stanowisko kierownicze zajmuje lider grupy Józef Skrzek. Środek podwyższenia należy do Jerzego Piotrowskiego i jego rozbudowanego zestawu perkusyjnego. W dalszej części za swoje gitary chwytają Apostolis Anthimos – z pochodzenia Grek, nie mniej urodzony w Polsce oraz Sławomir Piwowar szczycący się dwugryfowym Gibsonem EDS-1275 – identycznym, jaki posiada Jimmy Page. Panowie wykorzystują puszczony z taśmy fragment muzyki symfonicznej na ostatnie nastrojenie. Wśród gromkich oklasków występ rozpoczyna tłusty syntezatorowy sygnał. Piotrowski nabija tempo. Anthimos z Piwowarem przygrywają wspólnie melodię wprowadzającą. Wejście Skrzeka ostatecznie rozpoczyna utwór Moja ziemio wyśniona. Wówczas był to nieznany jeszcze track. Zawierający go album Memento z banalnym tryptykiem grupa opublikowała niecały rok później, wkrótce przed pierwszym zawieszeniem działalności.
W pierwszych latach muzycznych wojaży grając pod szyldem Silesian Blues Band (1971-1974) występowali wraz z Czesławem Niemenem jako jego grupa wspomagająca podczas tras koncertowych. Rok 1974 był przełomowym momentem debiutu z pierwszą płytą zatytułowaną SBB. Co ciekawe, nie jest ona zbiorem nagrań studyjnych, jak to przy debiutach bywa, a zapisem koncertów w warszawskiej „Stodole” w kwietniu 1974 roku. Słuchając tych kawałków poznajemy muzyczne inspiracje artystów. Fale dźwiękowe hendrixowskich gitar tworzą pasjonującą mieszankę wespół z bluesowo-jazzowymi utworami.

Następne albumy, nagrywane zarówno w Polsce, jak i zagranicą tylko umocniły pozycję grupy określającej swoje ambicje w gatunkach blues i rock progresywny. Kompania Józefa Skrzeka sięgała często po długie, trwające nawet dwadzieścia minut kompozycje (Wolność jest z nami; Memento z banalnym tryptykiem). Uwadze nie uszedł rynek zachodni, dla którego w 1979 roku powstały dwa anglojęzyczne albumy. Wśród nich Absolut – Welcome – swoiste magnum opus SBB i wyznacznik szczytowego osiągnięcia w karierze.

Po rozwiązaniu, jakie nastąpiło w roku 1980, muzycy skupili się na solowych projektach. Skrzek nagrywał własne płyty, Anthimos pracował jako muzyk sesyjny a Piotrowski nawiązał współpracę z formacją Sławomira Łosowskiego – Kombi.

Po dekadzie przerwy grupa wznowiła działalność, której efektem było kilka wydawnictw koncertowych. Na poszerzenie dorobku studyjnego czas przyszedł w roku 2000. Początek XXI wieku ukazał wyjątkową płodność zespołu nagrywającego w składzie rozszerzonym. Zetknęły się z nim takie osobistości, jak Halina Frąckowiak czy Tadeusz Nalepa (Breakout).

Kilka czynników odcisnęło na nim spore piętno. Pod koniec stycznia tego roku w wyniku udaru zmarł młodszy brat Józefa Skrzeka – Jan „Kyks” Skrzek, kojarzony przede wszystkim ze Śląską Grupą Bluesową. W SBB pozostawił wieczny ślad pod postacią udziału w rejestracji Memento z banalnym tryptykiem a także solowych projektów brata – albumach Józefina oraz soundtracku do filmu Wojna światów – następne stulecie. Poza nim na początku marca odszedł Sławomir Piwowar, dawniej współpracujący z Grzegorzem Ciechowskim.

Trwająca aktualnie trasa koncertowa stanowi niepodważalne zaświadczenie o dobrej formie tria, mimo ostatnich przykrych wydarzeń. Panowie odwiedzili Lublin 29 listopada 2014 występując w Centrum Kultury, a w pierwszą niedzielę marca 2015 zaszczycili widzów i słuchaczy radiowej Trójki koncertem nadawanym na żywo w Studiu im. Agnieszki Osieckiej. Miejmy nadzieję, że to nie koniec niespodzianek i wkrótce Józef Skrzek zadecyduje o nagraniu nowej płyty. Czas pokaże.

The following two tabs change content below.
Michał Abramek

Michał Abramek

Pochodzący z prowincjonalnego miasta w województwie lubelskim student Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, założyciel Agencji Reporterskiej "PassionTV" oraz kanału "Bez Cenzury". Preferuje zamiłowanie do starej, dobrej muzyki, jaka bawiła starsze pokolenia, zapalony fan rocka progresywnego, hard rocka i muzyki awangardowej bez ustanku poszukujący nowych, ciekawych brzmień.