E-sport: współczesne oblicze sportu

Liczba fanów e-sportu w 2017 roku wynosiła 260 mln, ale statystyki te rosną w zatrważającym tempie.

Czym właściwie jest e-sport? Nie ma jeszcze jednoznacznej, słownikowej definicji, ale najkrócej mówiąc – e-sport to forma rywalizacji, która toczy się przed ekranem komputera. Celem każdego zawodnika jest pokonanie przeciwnika. Pojedynki mogą toczyć się m.in.: za pośrednictwem Internetu lub sieci Lan. Ilość osób rywalizujących ze sobą zależy od gry, w jakiej gracze się pojedynkują. Obecnie najczęściej są rozgrywane mecze 1 vs 1, 3 vs 3 i 5 vs 5, a największą popularnością cieszą się gry z gatunku FPS i MOBA.

Czy można na e-sporcie zarobić? Tak, ale tylko wtedy, gdy całkowicie oddamy się graniu. Trzeba trenować, doskonalić się, obmyślać nowe taktyki i analizować grę przeciwnika długimi godzinami. Będąc w pełni profesjonalnym zawodnikiem, możemy mówić o naprawdę dużym wynagrodzeniu. W grze Counter-Strike: Global Offensive na poziomie europejskim, mówi się o pensji sięgającej nawet 20 tys. dolarów za miesiąc. Do wynagrodzenia dochodzą też bonusy za wygrane turnieje, których pule sięgają nawet miliona dolarów. Na polskiej scenie e-sportowej, większość zawodników to półprofesjonaliści, którzy zarabiają od 1,5 tys. zł do 5 tys. zł. Polacy zarabiający najwięcej to zawodnicy rosyjskiej organizacji Virtus.pro, którzy nieoficjalnie otrzymują wynagrodzenie w wysokości 90 tys. złotych miesięcznie.

Liczba fanów e-sportu w 2017 roku wynosiła 260 mln, ale statystki te rosną bardzo szybko. Prognozy na 2019 rok mówią o 345 mln fanów na całym świecie. Wraz ze wzrostem popularności e-sportu, rośnie też wartość całego rynku. W 2017 roku szacowana wartość wynosiła 500 mln dolarów w skali globalnej. Do 2019 roku wartość rynku ma sięgać aż 1,1 mld dolarów. Transmisje z turniejów są najczęściej realizowane w Internecie i cieszą się ogromną oglądalnością. To, jak ważną gałęzią rozrywki staje się e-sport oddaje fakt, że zmagania zawodników są komentowane w kilku językach.

Należy mieć na uwadze, że nie każdemu pisana jest kariera e-sportowca. Jak w każdej innej dziedzinie, trzeba mieć w sobie „to coś”, więc zanim ktoś zdecyduje się porzucić swoje dotychczasowe zajęcia i wejść w świat rywalizacji w grach wideo, niech podda się rozważaniu, czy ma szansę na przebicie się na tej trudnej scenie.

The following two tabs change content below.

Krzysztof Zawalski

Student dziennikarstwa. Główne zainteresowania to polityka, historia, sport, e-sport, gry RPG oraz FPS.

Ostatnie wpisy Krzysztof Zawalski (zobacz wszystkie)